Data Prestasi Loji Penjanaan Tenaga Elektrik Di Sabah (Suku tahun ketiga)


1. Jumlah Tenaga Elektrik (nett) yang dijana oleh SESB & IPP bagi Suku Tahun Ketiga (Q3) 2012

01

{tip info::IPP menyumbang sebanyak 76% daripada jumlah tenaga elektrik bagi suku tahun Ketiga berbanding SESB yang hanya menjana sebanyak 24%. Secara keseluruhannya, penjanaan elektrik telah meningkat sebanyak 2.97% berbanding suku tahun kedua yang disebabkan oleh permintaan beban yang tinggi iaitu sebanyak 824MW.}01-b{/tip}

2. Kecekapan Thermal bagi Loji-Loji Penjanaan SESB & IPP bagi Suku Tahun Ketiga (Q3) 2012

02

{tip info::Secara keseluruhannya, SESB dan IPP dapat mengekalkan prestasi loji-loji janakuasa masing-masing seperti kecekapan thermal yang dicapai untuk suku tahun pertama. Ini terutamanya bagi loji penjanaan enjin diesel IPP yang terdapat peningkatan sebanyak 0.66% Peningkatan kecil ini adalah secara tidak langsung dari peningkatan faktor kesediaan (AF) loji penjanaan enjin diesel.}02-b{/tip}

3. Purata Faktor Kesediaan Setara Loji (AF) bagi Loji-Loji Penjanaan SESB & IPP bagi Suku Tahun Ketiga (Q3) 2012

03
{tip info::Bagi suku tahun Ketiga, purata faktor kesediaan loji mencatat sebanyak 77.29% berbanding dengan suku tahun kedua iaitu sebanyak 76.24%. Faktor kesediaan loji tersebut meningkat adalah berkaitan secara langsung dengan jadual penyenggaraan loji dan henti tugas loji yang tidak terancang.}03-b{/tip}

4. Purata Faktor Henti Tugas Terancang (POF) bagi Loji-Loji Penjanaan SESB & IPP bagi Suku Tahun Ketiga (Q3) 2012

04
{tip info::Purata faktor Henti Tugas Terancang (POF) bagi loji-loji penjanaan SESB & IPP mencatat pengurangan sebanyak 2.73% berbanding suku tahun kedua. Pengurangan ini secara tidak langsung adalah disebabkan oleh kenaikan kecekapan loji-loji janakuasa.}04-b{/tip}

 5. Purata Faktor Henti Tugas Tidak Terancang (UOF) bagi Loji-Loji Penjanaan SESB & IPP bagi Suku Tahun Ketiga (Q3) 2012

05
{tip info::Bagi suku tahun ketiga, didapati faktor henti tugas tidak terancang (UOF) bagi loji janakuasa enjin diesel SESB dan loji janakuasa hidro SESB telah melepasi sasaran UOF. Loji enjin diesel mencatat 21.62% kerana menghadapi masalah berterusan dengan bearing utama, kebocoran paip diesel, dan kerosakan alat excitation & heat exchanger. Manakala loji hidro pula menghadapi masalah generator flashover, penyejuk turbin mengalami kebocoran, dan paip air penyejuk telah pecah.}05-b{/tip}